V E D T Æ G T E R

    Navn, formål og hjemsted
  1. Foreningens navn er "Grundejerforeningen Stenlandsengen"
  2. Foreningens formål er at varetage medlemmernes nuværende og fremtidige interesser af enhver art i forbindelse med de af foreningens område hørende ejendomme og tilhørende fællesarealer. Der henvises i øvrigt til Lokalplan 80.00A, Helsinge Kommune. Vedtægterne træder i kraft, når de er vedtaget på første ordinære generalforsamling samt godkendt i Helsinge Kommune.
  3. Grundejerforeningen er berettiget til at fremskaffe og administrere de midler, der skal anvendes til realisering af foreningens formål, herunder fastsætte nærmere regler for, hvorledes medlemmerne skal betale bidrag samt til at underskrive og lade tinglyse deklarationer med eller uden pant.
  4. De af foreningen til gennemførelse af nævnte foreningsformål trufne bestemmelser er fuldt bindende for de enkelte medlemmer.
  5. Foreningens bestyrelse skal være berettiget til at udarbejde et ordensreglement. Ordensreglementet, der skal vedtages af en generalforsamling med flertal i henhold til pkt. 3, træder i kraft fra det tidspunkt det er udsendt til medlemmerne.
  6. Foreningen har hjemsted i Helsinge Kommune og gælder alle matrikler på Stenlandsengen med tilhørende fællesarealer, herunder fællesarealer delt med andre grundejerforeninger.
    Medlemmerne og disses forhold til foreningen
  1. Foreningen er de til enhver tid ejere af grundene der er udstykket på Stenlandsengen - matrikel xx til xx af Helsinge Kommune.
  2. Grundejerforeningen skal være berettiget til med majoritet i henhold til pkt. 3.16 af de på generalforsamlingen mødende og repræsenterede medlemmer, at træffe bestemmelse om at også ejere af grunde uden for foreningens område kan være medlemmer af foreningen, eller at grundejerforeningen kan sluttes sammen med en anden grundejerforening.
  3. Når et medlem overdrager sin grund eller på anden måde ophører med at være ejer af denne, er han fra overtagelsesdagen ophørt med at være medlem af foreningen og kan intet krav rette mod dennes formue. Den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser over for foreningen, idet den tidligere ejer tillige vedbliver at hæfte for eventuelle restancer overfor foreningen, indtil den nye ejer har berigtiget restancerne og overtaget forpligtelserne. Både den tidligere og den nye ejer er pligtige inden 14 dage efter overtagelsesdato, at anmelde ejerskiftet til foreningen ved dennes kasserer og i forbindelse hermed oplyse foreningen om den nye ejers navn og bopæl.
  4. Foreningens medlemmer hæfter i fht. til tredjemand ikke for foreningens forpligtelser. I forholdet til foreningen hæfter medlemmerne pro rata, hvilket også skal gælde for tab, som foreningen har på de enkelte medlemmer. Hver medlem betaler for hver grund han ejer, forud et halvårligt kontingent til foreningens administration og nødvendige udgifter, at erlægge senest 14 dage efter fremsendt opkrævning. Kontingentet fastlægges af generalforsamlingen. Indbetaling skal ske til foreningens bankkonto.
  5. Ved for sen indbetaling pålægges der beløbet en morarente på 3% pr. måned, dog mindst kr. 80,00. Er et medlem mere end en måned i restance til foreningen kan det pågældende beløb inddrives ad rettens vej, efter at der forinden er givet skriftlig påmindelse om inden 8 dage, at berigtige restancen. Alle omkostninger i forbindelse med inddrivelsen betales af vedkommende restant. Er restancen ikke betalt senest 8 dage før en generalforsamling, fortabes retten til at deltage i denne generalforsamling samt valgbarhed.
    Generalforsamlingen
  1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
  2. Den ordinære generalforsamling holdes hvert år i Helsinge kommune, imellem 1. og 15. april. Den indkaldes af bestyrelsen med minimum 14 dages varsel med skriftlig meddelelse herom til hvert af foreningens medlemmer til den i medlemsprotokollen anførte adresse.
  3. Det påhviler ethvert medlem at holde foreningen underrettet om enhver adresseændring.
  4. Ved et medlem forstås en myndig repræsentant fra en husstand eller en grundejer.
  5. Personer som ønsker deltagelse ved generalforsamlingerne - ordinære som ekstraordinære - som ikke er medlemmer, ikke har bestyrelsens samtykke i forbindelse med et indlæg eller ikke har folkeregisteradresse på Stenlandsengen, skal underrette deres tilstedeværelse til dirigenten før generalforsamlingens punkt 2. Dirigenten skal oplyse forsamlingen om deres tilstedeværelse. Ønsker et enkelt medlem ikke den eller disse personers tilstedeværelse bortvises de øjeblikkeligt og generalforsamlingen kan først fortsætte derefter.
  6. Dagsordenen til den ordinære generalforsamling, der fastsættes af bestyrelsen, skal meddeles hvert enkelt medlem samtidigt med indkaldelsen. Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være bestyrelsen i hænde senest d. 1. marts. Emner, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes til afstemning.
  7. På hver ordinær generalforsamling skal følgende punkter behandles:
    a. Valg af dirigent.
    b. Underretning om eksterne personers tilstedeværelse.

    c. Bestyrelsens beretning om det forgangne år.

    d. Aflæggelse af regnskab underskrevet af bestyrelsen og kritisk revisor.

    e. Rettidigt indkomne forslag.

    f. Fremlæggelse af kommende års budget og fastsættelse af kontingent.

    g. Valg af bestyrelsesformand, ulige år.

    h. Valg af kasserer, lige år.

    i. Valg af min. 3 bestyrelsesmedlemmer.

    j. Valg af kritiske revisor, ulige år.

    k. Valg af 2 suppleanter samt en revisorsuppleant.

    l. Eventuelt.
  8. Ekstraordinære generalforsamlinger indkaldes af bestyrelsen på samme måde som de ordinære generalforsamlinger med de samme frister. Ekstraordinære generalforsamlinger kan afholdes så ofte bestyrelsen finder det nødvendigt eller når 1⁄4 af foreningens medlemmer, der ikke er i restance til foreningen, skriftligt begærer det med en tilhørende fastsat dagsorden. Når denne begæring er indgivet til bestyrelsen skal den ekstraordinære generalforsamling være afholdt senest 6 uger fra modtagelsen af begæringen. Såfremt mindre end 3% af de foreningsmedlemmer, der har begæret den ekstraordinære generalforsamling, ikke er til stede kan dagsordenen nægtes behandlet.
  9. På enhver generalforsamling - ordinær som ekstraordinær - vælges en dirigent, der afgør alle tvivlsspørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivning. Dirigenten er generalforsamlingernes øverste myndighed. Hvert medlem af grundejerforeningen har en stemme. Valg af bestyrelsesmedlemmer og revisor skal altid ske ved skriftlig afstemning, såfremt der på generalforsamlingen fremsættes begæring herom, samt når der opstilles flere kandidater til hver enkelt post.
  10. Dirigenten er generalforsamlingernes øverste myndighed.
  11. Hvert medlem af grundejerforeningen har en stemme.
  12. Valg af bestyrelsesmedlemmer og revisor skal altid ske ved skriftlig afstemning, såfremt der på generalforsamlingen fremsættes begæring herom, samt når der opstilles flere kandidater til hver enkelt post. Såfremt der ved valg foreslås flere kandidater, end der er ledige pladser til, indgår alle kandidater i valget. En stemmeseddel skal for at være gyldig indeholde navne på lige så mange kandidater, som der er ledige pladser. Et medlem kan lade sig repræsentere på en generalforsamling i henhold til skriftlig fuldmagt, Forudsat at fuldmagten udleveres til indsætning i foreningens protokol.
  13. Såfremt en stemmeberettiget er forhindret i at være til stede kan fuldmagt afleveres skriftligt til bestyrelsen senest 7 dage før afholdelse af generalforsamling eller overleveres fra et andet stemmeberettiget foreningsmedlem i form af en dateret og underskrevet fuldmagt.
  14. Beslutninger træffes ved simpelt flertal. Tilfælde med stemmelighed betragtes som nedstemninger.
  15. Til enhver generalforsamling - ordinær som ekstraordinær - føres en protokol, der underskrives af dirigenten og den nye bestyrelse, hvorefter den har fuld beviskraft i enhver henseende.
  16. Til vedtagelse på enhver generalforsamling - ordinær som ekstraordinær - af beslutninger, der går ud på anvendelse af fællesarealer, forandring af foreningens vedtægter, ordensreglement, bevilling af midler udover det til administrationen nødvendige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side og optagelse af lån, kræves at beslutningen vedtages med mindst 3⁄4% flertal af de afgivne stemmer og mindst halvdelen af samtlige husstande.
  17. Beslutning på enhver generalforsamling - ordinær som ekstra ordinær - om forpligtelser på op til kr. 20.000 kan vedtages med simpelt flertal blandt de fremmødte, forudsat der afgives et antal stemmer for beslutningen svarende til mindst en fjerdedel af alle stemmerne i foreningen. Beslutninger på enhver generalforsamling - ordinær som ekstra ordinær - om forpligtelser på mere end kr. 20.000 kan kun vedtages med % af de fremmødte stemmer, forudsat der afgives et antal stemmer for beslutningen, svarende til mindst halvdelen af stemmerne i foreningen. Beløbet reguleres hvert år med den kommunale fremskrivningsprocent.
  18. Når der på enhver generalforsamling - ordinær som ekstraordinær – er truffet en gyldig bestemmelse om bevilling af midler udover det til administrationen nødvendige, pålæg af yderligere indskud fra medlemmernes side eller optagelse af lån, er bestyrelsen bemyndiget til at underskrive for foreningens medlemmer i ethvert forhold, der er nødvendigt til gennemførelse af generalforsamlingens beslutning.
  19. Omkostninger til afholdelse af generalforsamlinger afholdes af foreningen.
    Bestyrelsen
  1. Bestyrelsen skal bestå af mindst 5 medlemmer. En formand, en kasserer samt tre ordinære bestyrelsesmedlemmer, hvoraf bestyrelsen vælger en næstformand. Alle bestyrelsesmedlemmer skal være fuldgyldige foreningsmedlemmer. Til enhver siddende bestyrelse skal der vælges 2 suppleanter.
  2. I tilfælde af formandens forfald eller fratrædelse overtager næstformanden dennes forpligtelser indtil næste ordinære generalforsamling.
  3. Bestyrelsen kan ekskludere et bestyrelsesmedlem ved enstemmig afstemning blandt alle bestyrelsesmedlemmer og dens suppleanter. En eksklusion skal meddeles til alle foreningens medlemmer hurtigst muligt med udtømmende begrundelse herfor.
  4. Dersom antallet af bestyrelsesmedlemmer ved afgang i årets løb og efter at suppleanterne er tiltrådt bliver mindre end 5 personer, er bestyrelsen berettiget til at supplere sig selv indtil først kommende generalforsamling. Foreningens medlemmer skal orienteres rettidigt herom.
  5. Bestyrelsen har den daglige ledelse af foreningens virksomhed - herunder drift og vedligeholdelse af fælles anlæg og varetager dens formål og interesser.
  6. Der afholdes mindst to bestyrelsesmøder om året. Yderligere bestyrelsesmøder afholdes, når formanden eller to bestyrelsesmedlemmer finder dette nødvendigt.
  7. Kassereren er forpligtet til at aflægge økonomiske kvartalsoversigter over for bestyrelsen. Såfremt generalforsamlingen finder det nødvendigt, kan det besluttes, at disse kvartalsoversigter skal undergives kritisk revision af den af generalforsamlingen valgte revisor.
  8. Den siddende foreningsformand er ansvarlig for opdateringen og opbevaringen af foreningens vedtægter, ordensreglementer, generelle korrespondencer og protokollater.
  9. Den siddende kasserer er ansvarlig for opdateringen og opbevaringen af foreningens regnskaber, aktiver og passiver.
  10. Der føres referat af ethvert afholdt bestyrelsesmøde, som skal godkendes på det næste bestyrelsesmøde, underskrives af bestyrelsens medlemmer og herefter føres til protokol.
  11. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 3 medlemmer giver møde. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal - efter princippet "et hoved/ en stemme" - og i tilfælde af stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.
  12. I konkrete tilfælde af et bestyrelsesmedlems inhabilitet vil denne ikke have stemmeret Bestyrelsen har mandat til at nedsætte udvalg til løsning af specielle opgaver efter ønske såfremt en enstemmig bestyrelse vedtager dette. Sådanne udvalg referer direkte og kun til bestyrelsen og kan bestå af ikke-medlemmer. Dog skal udvalgsformanden være et fuldgyldigt medlem af bestyrelsen. Et sådant udvalg har ikke besluttende myndighed.
  13. Det pålægges ethvert bestyrelsesmedlem fuld tavshedspligt om bestyrelsens aktiviteter medmindre det er med bestyrelsens vidende og samtykke. Ethvert brud på denne forpligtelse kan føre til påtale eller mistillidsvotum og deraf førende eksklusion fra bestyrelsen ved enstemmig afstemning blandt alle bestyrelsesmedlemmer og dens suppleanter
  14. Foreningen tegnes overfor tredjemand af formanden eller i dennes fravær af næstformanden i forening med et bestyrelsesmedlem..
  15. Bestyrelsesmedlemmer kan ikke gøres personligt erstatningspligtige af tab i forbindelse med bestyrelsens aktiviteter og konsekvenserne af dennes beslutninger, medmindre der er tale om overtrædelse af den generelle danske lovgivning i forbindelse hermed.
    Økonomi, revision og regnskabsskik
  1. Den ordinære generalforsamling vælger hvert andet år en kritisk revisor for en valgperiode på 2 år. Revisoren kan foretage et uanmeldt kasseeftersyn efter eget ønske og skal gøre dette mindst en gang om året.
  2. Foreningens regnskab er i kalenderåret - første regnskabsår dog fra foreningens stiftelsesdato til 31. december. Regnskabet skal tilstilles revisoren inden 1. februar i det nye regnskabsår og skal være revideret af disse i så god tid, at et ekstrakt kan udsendes med revisionspåtegning rettidigt til foreningens medlemmer med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
  3. Medlemmernes betalinger skal ske til foreningens bankkonto. Der kan kun hæves fra bankkontoen af formanden i forening med et bestyrelsesmedlem.
    Særlige bestemmelser
  1. Fremkommer der emner hvorom disse vedtægter intet foreskriver skal bestyrelsen afgøre dette efter bedste evne og overbevisning og meddele det til medlemmerne dog senest ved kommende generalforsamling. Er emnerne af særlig vægtig karakter påhviler det bestyrelsen at indkalde til ekstraordinær generalforsamling.
  2. Intet punkt i de her anførte vedtægter må være i strid med den almindelige danske lovgivning, tinglyste deklarationer eller kommunale vedtægter.
    Ikrafttræden, gyldighed og ændringer
  1. Disse vedtægter træder i kraft, når de er vedtaget på den ekstraordinære generalforsamling den 22. maj 2003 og er godkendt i Helsinge Kommune.
  2. Til vedtægterne hører altid et ordensreglement og et rettelsesblad. Vedtægterne skal altid være tinglyst. Udgifter til dette afholdes af foreningen.
  3. Ændringer til vedtægterne skal behandles og vedtages på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling. Ændringsforslag, der af medlemmerne ønskes behandlet skal være bestyrelsen i hænde senest d. 1. marts.
  4. Ændringer af foreningsvedtægterne skal ske ved afstemning kræves at beslutningen vedtages med mindst 3⁄4 flertal af de afgivne stemmer og mindst halvdelen af samtlige husstande.
  5. Vedtagne ændringer til vedtægterne, anført i vedtægternes rettelsesblad, udløser ikke en ny tinglysning af vedtægterne medmindre antallet af nye og eksisterende ændringer når op på ti. I så tilfælde renskrives vedtægterne på ny og en ny tinglysning udløses. Udgifter til dette afholdes af foreningen.